Întrebări frecvente – 2025
Dosarul de participare trebuie să conțină următoarele documente:
- a) adresă de înaintare către autoritatea finanțatoare (Consiliul Județean Timiș) (Anexa a Ghid) sau adresă de înaintare către autoritatea finanțatoare (Consiliul Județean Timiș pentru nevoile de urgență ) (Anexa a2 Ghid);
- tabel centralizator, dacă se depune mai mult de un proiect;
- formular-tip de propunere a proiectului (Anexa a1 Ghid);
- bugetul de venituri și cheltuieli al proiectului (Anexa b Ghid);
- copie a statutului și certificatului de înregistrare fiscală sau a încheierii civile de dobândire a personalității juridice, semnate și certificate cu mențiunea „conform cu originalul”;
- declarație de imparțialitate a persoanei care reprezintă solicitantul (Anexa c Ghid);
- declarație pe proprie răspundere (Anexa d Ghid) din care rezultă că nu se află în nici una din următoarele situații:
- se află în incapacitate de plată;
- are conturile blocate conform unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile;
- a încălcat cu bună știință prevederile unui alt contract finanțat din fonduri publice;
- este vinovat de declarații false cu privire la situația economică și documentele prezentate;
- are restanțe către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor sociale de sănătate, bugetele locale sau fondurile speciale;
- este condamnat pentru: abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înșelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri;
- face obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare, ori să fie deja în stare de dizolvare sau lichidare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
- declarație pe proprie răspundere privind activitățile non profit și activități cu caracter neeconomic (Anexa e Ghid)
- declarație pe propria răspundere privind cofinanțarea (Anexa f Ghid);
În cazul depunerii mai multor proiecte, fiecare proiect trebuie să cuprindă toate documentele solicitate, enumerate anterior.
Lipsa unuia dintre documentele enumerate mai sus, completarea eronată a acestora, completarea altor formulare decât cele aprobate ca anexe la prezentul ghid, lipsa completării unor rubrici ale formularelor aprobate, duce la descalificarea solicitantului, fără ca acesta să mai intre în procesul de selecție. Autoritatea finanțatoare nu are obligația de a anunța solicitantul cu privire la lipsa vreunui document.
Formularele tip de depunere a proiectelor culturale se pot descărca de pe prima pagină a acestui site.
Calendarul sesiunii de finanțări nerambursabile se găsește pe prima pagină a site-ului https://timcultura.cjtimis.ro/
Solicitant poate fi orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau străină, înființată în condițiile legii române ori ale țării de origine, după caz, care depune o cerere de finanțare nerambursabilă;
Organizațiile neguvernamentale de tineret sunt persoanele juridice de drept privat şi fără scop patrimonial, care funcționează în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații şi fundații, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, şi care îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii: scopul prevăzut în statut vizează direct domeniul tineretului, iar pentru realizarea acestuia majoritatea obiectivelor asumate sunt adresate tinerilor și cel puțin două treimi din numărul total al membrilor sunt tineri.
Pentru a fi eligibili la o finanțare nerambursabilă solicitanții trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- este persoană fizică autorizată, respectiv persoană juridică înființată în conformitate cu prevederile legale;
- să nu aibă datorii la bugetul de stat;
- să facă dovada disponibilității contribuției proprii înainte de semnarea contractului de finanțare;
- suma solicitată de la Consiliul Județean Timiș să nu depășească 90% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului;
- să nu facă obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare, ori să fie deja în stare de dizolvare sau lichidare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- reprezentanții legali ai solicitantului să nu fi fost condamnați pentru: abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înșelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri;
- să nu aibă conturile bancare blocate conform unei hotărâri judecătorești definitive;
- să nu fie în incapacitate de plată;
- să nu furnizeze informații false în documentele prezentate;
- și-au îndeplinit obligațiile asumate prin contracte de finanțare anterioare cu autoritatea contractantă sau cu alte instituții din subordinea Consiliului Județean Timiș;
- să nu desfășoare activități cu caracter economic în cadrul proiectului cultural
Pentru același proiect cultural un beneficiar de drept public sau privat poate contracta de la aceeași autoritate finanțatoare o singură finanțare nerambursabilă.
Persoanele juridice de drept public, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat prin bugetul autorităților administrației publice centrale sau, după caz, din bugetul local, pot beneficia de finanțare nerambursabilă, în condițiile OG nr. 51/1998, cu modificările și completările ulterioare, din partea oricărei autorități finanțatoare, cu excepția celei în subordinea căreia funcționează, fără ca valoarea cumulată a finanțărilor nerambursabile acordate de o autoritate finanțatoare acestor entități să depășească o treime din fondul finanțărilor nerambursabile prevăzute în anul respectiv.
Consiliul Județean Timiș are dreptul de a cere solicitantului toate documentele pe care le consideră necesare pentru verificarea respectării condițiilor mai sus menționate.
Consiliul Județean Timiș are dreptul de a nu permite participarea la selecția de proiecte a solicitanților care:
– după ce au fost selectați în cadrul procedurilor de selecție a finanțărilor nerambursabile nu au încheiat, din culpa lor, contractul de finanțare în termenul prevăzut în Ghidul solicitantului.
– ulterior încheierii contractului de finanțare nerambursabilă nu au realizat proiectul cultural pentru care au primit finanțarea.
Nu, poate fi solicitant și respectiv beneficiar al finanțării nerambursabile doar
persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau străină, înființată în condițiile legii române ori ale țării de origine, după caz, care depune o cerere de finanțare nerambursabilă;
Numărul maxim de finanțări nerambursabile pe care un beneficiar le poate solicita anual, indiferent de numărul de sesiuni de finanțare este de 3, cu respectarea următoarelor condiții:
- Pentru același proiect cultural un beneficiar de drept public sau privat poate contracta de la aceeași autoritate finanțatoare o singură finanțare nerambursabilă.
- Persoanele juridice de drept public, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat prin bugetul autorităților administrației publice centrale sau, după caz, din bugetul local, pot beneficia de finanțare nerambursabilă, în condițiile OG nr. 51/1998, cu modificările și completările ulterioare, din partea oricărei autorități finanțatoare, cu excepția celei în subordinea căreia funcționează, fără ca valoarea cumulată a finanțărilor nerambursabile acordate de o autoritate finanțatoare acestor entități să depășească o treime din fondul finanțărilor nerambursabile prevăzute în anul respectiv.
Finanțările nerambursabile nu pot fi utilizate pentru realizarea de venituri și desfășurarea activităților cu caracter economic.
Criteriile de selecție pentru aprobarea cererilor de finanțare trebuie să facă posibilă evaluarea, pe baze competitive, concurențiale, a capacității solicitanților de a finaliza activitatea propusă pentru finanțare, având în vedere îndeplinirea unor condiții specifice, particularizate pe fiecare capitol în parte al TimCultura. Criteriile sunt următoarele:
- Reprezentativitatea / importanța sau valoarea culturală/artistică a proiectului în ceea ce privește dezvoltarea unei vieți culturale diversificate şi competitive la nivelul județului Timiș;
- Relevanța și calitatea proiectului cultural;
- Capacitatea financiară și operațională – solicitantul are experiență în management de proiect și capacitate de implementare;
- Metodologie – cât de coerent este proiectul, planificarea activităților este clară și realizabilă;
- Gradul de impact al proiectului;
- Sursele complementare de finanțare (contribuția proprie a beneficiarului);
- Proiect derulat în spațiul DKMT;
- Promovarea activităților culturale în județ;
- Evidențierea multiculturalității ca element definitoriu pentru afirmarea coeziunii sociale din spațiul timișean;
- Promovarea competitivității în rândul elevilor;
- Cooperare între sectorul public, cel privat, mediul neguvernamental și implicarea comunității;
- Promovarea activităților cu, de și pentru tineret în mediul rural și urban mic;
- Valorificarea patrimoniului cultural bănățean;
- Sustenabilitatea în timp a proiectului și susținerea debutului;
- Excelența artistică şi/sau originalitatea, încurajarea fuziunii formelor artistice tradiționale cu exprimările noi, inovatoare şi experimentale;
- Dimensiunea europeană, cooperare/coproducții locale, regionale, naționale şi/sau internaționale;
- Promovarea patrimoniului material şi/sau imaterial;
- Contribuția la interesul cultural al comunității: facilitarea/dezvoltarea accesului la cultură, atragerea publicului.
Pentru fiecare capitol în parte sunt aprobate în Ghidul de eligibilitate criterii de evaluare și selecției, fiind detaliată și Grila de acordare a punctajelor pentru fiecare capitol.
- Beneficiarii încheie contractul de finanțare (Anexa h la Ghid) cu Județul Timiș, prin Centrul de Cultură şi Artă al Județului Timiș, după adoptarea hotărârii Consiliului Județean Timiș prin care au fost aprobate acordarea finanțărilor nerambursabile pe „TimCultura 2025 – Programul de finanțări pentru cultură și tineret”.
Documente necesare la încheierea contractului de finanțare:
- Contractul de finanțare nerambursabilă (Anexa h la Ghid) se va descărca de pe platforma de interoperabilitate https://cecart.ro/timcultura2025/ și se completează prin tehnoredactare computerizată de către beneficiarul finanțării, în două exemplare, în original, obligatoriu la toate rubricile prevăzute de formular, se semnează de către persoanele autorizate (reprezentant legal și reprezentant financiar) și se depun alături de anexele acestuia la sediul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș (vă rugăm să NU completați data pe prima si ultima pagina a contractului) .
- Anexa 1 la contract – Descrierea proiectului cultural și Anexa 2 la contract – Bugetul de venituri și cheltuieli și Graficul de finanțare se vor completa, de asemenea, în două exemplare, în original, în concordanță cu activitățile și obiectivele menționate de solicitant în Formularul – tip de propunere a proiectelor (Anexa a 1 Ghid) și bugetul de venituri și cheltuieli al proiectului (Anexa b Ghid) redimensionând bugetul de venituri și cheltuieli (Anexa 2 la contract), dacă este cazul, în funcție de suma aprobată.
În funcție de specificul documentației, beneficiarul va adapta formularul de buget, în sensul introducerii tuturor informațiilor relevante sau prin inserarea de rânduri necesare tuturor cheltuielilor solicitate.
- Anexa c – Ghid – Declarația de imparțialitate – se completează prin tehnoredactare computerizată de către beneficiarul finanțării, se semnează de către reprezentantul legal, în două exemplare, în original.
- Dovada existenței contribuției beneficiarului pentru aportul propriu – extras de cont al beneficiarului emis cu cel mult 3 zile înainte de semnarea contractului;
- Certificat de atestare fiscală la zi;
- Împuternicire notarială (din care să rezulte calitatea persoanelor cu drept de semnătură, pentru organizațiile non-profit (asociații, fundații, etc), numai pentru situațiile în care contractul de finanțare este semnat de către o altă persoană decât cea care, potrivit Statutului, are acest drept;
- Extras de cont al beneficiarului pentru contul bancar menționat în contractul de finanțare în care vor fi virate sumele aferente finanțării nerambursabile.
- Extras la zi din Registrul asociațiilor și fundațiilor
- Pentru PRIMĂRII: Hotărârea Consiliului Local cu aprobarea Agendei Culturale (de evidențiat proiectul finanțat de C.J. Timiș), Bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 – APROBAT (de evidențiat art. bug. care prevede cheltuielile din contribuția proprie pentru proiectele aprobate).
Pentru sesiunea I, contractele de finanțare vor fi încheiate în termen de 60 de zile calendaristice de la data aprobării programului de finanțări. Depășirea termenului de 60 de zile atrage după sine pierderea finanțării proiectului.
Pentru sesiunea a II-a, contractele de finanțare vor fi încheiate în termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării programului de finanțări. Depășirea termenului de 15 de zile atrage după sine pierderea finanțării proiectului.
În termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la finalizarea proiectului cultural, dar nu mai târziu de data de 04.12. a anului în curs (cu excepția asociațiilor de revoluționari și a altor asociații care derulează proiecte privind Revoluția din decembrie 1989, cu excepția proiectelor editoriale, care se vor prezenta pentru depunerea dosarului de decont până în data de 18.12. a anului în curs), beneficiarul este obligat să depună la sediul autorității contractante documentele justificative pentru ultima tranșă și raportul final de activitate, redactat amănunțit, coerent și consistent.
Pe contractul de finanțare vor fi trecute obligatoriu numele și prenumele tuturor persoanelor semnatare, precum și calitatea acestora.
Consiliul Județean Timiș are dreptul de a nu permite participarea la selecția de proiecte a solicitanților care:
– după ce au fost selectați în cadrul procedurilor de selecție a finanțărilor nerambursabile nu au încheiat, din culpa lor, contractul de finanțare în termenul prevăzut în Ghidul solicitantului.
– ulterior încheierii contractului de finanțare nerambursabilă nu au realizat proiectul cultural pentru care au primit finanțarea.
Beneficiarul se obligă să notifice structura de specialitate din cadrul instituției finanțatoare (Consiliul Județean Timiș prin Serviciul Cultură, Sport și Relații Publice), precum și Centrul de Cultură şi Artă al Județului Timiș cu minim 5 zile lucrătoare înainte de începerea proiectului, prin invitație în format letric sau prin email pe adresele cultura@cjtimis.ro și timcultura.cecart@yahoo.com. Notificarea se realizează fie prin transmiterea de invitații la eveniment, în număr de minim 10, cu respectarea indicațiilor privind identitatea vizuală (Anexa k Ghid).
Nerespectarea notificării instituției finanțatoare cu privire la datele evenimentelor/activităților din cadrul proiectului cultural sau modificări ale acestor date de derulare sau ale locației acestuia, vor fi sancționate prin refuzul de certificare a raportului de activitate, fapt care va conduce la nedecontarea cheltuielilor proiectului.
Neafișarea elementelor de identificare vizuală ale finanțatorului vor fi sancționate prin refuzul de certificare a raportului de activitate, fapt care va conduce la nedecontarea cheltuielilor proiectului.
- În cazul în care se modifică perioada de desfășurare a evenimentelor/activităților proiectului cultural, dacă are loc o decalare sau anulare a evenimentului/proiectului cultural, schimbarea locației acestuia, modificarea participanților la activitățile/evenimentele proiectului, beneficiarul se obligă să solicite Comisiei de evaluare și selecție a proiectelor cultural artistice și de tineret, constituită la nivelul Consiliului Județean Timiș, modificarea contractului cu privire la cele menționate anterior cu minim 5 zile lucrătoare înainte de data evenimentului/activității din proiectul cultural aprobat a cărei modificare se solicită.
- De asemenea, în situația în care este necesară modificarea unei linii bugetare aferente finanțării nerambursabile sau a unei linii bugetare aferentă contribuției proprii, până la limita maximă de 20% din valoarea fiecărei linii bugetare, beneficiarul se obligă să solicite modificarea contractului cu minim 5 zile lucrătoare înainte de data evenimentului/activității a cărei modificare se solicită.
- Modificările enumerate mai sus se vor realiza prin act adițional la contract, după aprobarea în prealabil, a acestora, de către Comisia de evaluare și selecție a proiectelor culturale. Actul adițional va fi încheiat între autoritatea finanțatoare – Județul Timiș, prin Centrul de Cultură şi Artă al Județului Timiș şi beneficiar.
Solicitanții au dreptul să formuleze contestații asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea și desfășurarea selecției de proiecte, precum și a punctajelor acordate de comisia de evaluare. Contestațiile se depun în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatului selecției. Consiliul Județean Timiș pune la dispoziția solicitanților, prin publicare pe site, grila de acordare a punctajelor și procesul verbal al comisiei.
Contestațiile vor fi soluționate în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestațiilor.
Soluționarea contestațiilor se va realiza de către o comisie alcătuită din 3 membri, din care: 1 reprezentant al Consiliului Județean Timiș și 2 specialiști cu o experiență de cel puțin 3 ani sau, după caz, cel puțin 2 ani în managementul şi/sau evaluarea proiectelor culturale, în domeniile pentru care se organizează sesiunea de selecție.
În componența Comisiei de soluționare a contestațiilor nu sunt numiți membrii care au făcut parte din Comisia de evaluare și selecție a proiectelor cultural-artistice și de tineret.
Contestația se formulează în scris, se va depune la Registratura Consiliului Județean Timiș și va conține următoarele:
- datele de identificare ale contestatorului;
- numărul de înregistrare al cererii de finanțare și titlul proiectului;
- motivele contestației;
- dovezile pe care se întemeiază;
- semnătura reprezentantului legal al contestatorului.